Wpis jest zarazem podziękowaniem za kurs jak i odpowiedzią na prośbę Autora. Tekst będzie nadzwyczaj subiektywny i dlatego też dobry dla ludzi, którzy z Gitem nie mieli jeszcze styczności.

Na początek coś o samym Gicie dla tych, którzy może mało kojarzą. Git to jedne z wielu narzędzi kontroli wersji dostępne na rynku. Co go odróżnia od innych popularnych narzędzi (np. Mercurial, SVN) to …

Ok, najpierw zastrzeżenie: nie jestem żadnym specem od kontroli wersji. Co więcej używam tylko Gita od początku swojej wiedzy na ten temat. To właśnie jest najważniejsze, że kurs ocenia osoba, która o kontroli wersji nie miała pojęcia. Pokazuje to ile wartości dodanej ma kurs dla początkujących (ile frajdy może być z VIMa 😉 ). Ostatnie zastrzeżenie: gamedev to nie takie przyjazne miejsce dla Gita ;(


Najpierw rzeczy, które rzucają się od początku w oczy i czasem bolą:

  • dostęp – bolało mnie na początku, gdy musiałem skakać pomiędzy kursy.devstyle.pl, a kursgita.pl, żeby coś wyszukać z prezentacji, *
  • wygląd strony – kos..micznie prosty, tak jak na stronie-matce. Naprawdę przyjemnie (chyba, że coś się niedługo zmieni, na lepsze ofkorz 😉 ),
  • jakość tekstu – niestety czy stety jak ma literówki przez sekundę razi w oczy (taka wado-zaleta nadmiaru czytania). Poza tym prosto, jasno dla kursanta/laika.

*należy wspomnieć, że Maciej cały czas wspiera/rozwija kurs, o czym niżej

Tyle, naprawdę z daleka jest porządnie.

Bardziej szczegółowo:

Technicznie:

  • podział kursu – może wydawać się banalne, ale pomaga w szukaniu zapomnianych (oops!) treści komend, etc.,
  • treść/jakość – dosadna, dobrze podzielona, czytelna/słyszalna,
  • slajdy – zwykle nienawidzę, jak ktoś czyta ze slajdów zamiast zawierać tam jakieś dodatkowe informacje. Sic! jednak intencję Autora, które szczerze popieram. Możliwość pobrania tych slajdów i szybkiego przypomnienia materiału – bezcenna,
  • długość – ktoś mógłby narzekać na kilka wideo, jednak chyba tylko nietechniczne osoby. Szczegółowo, dokładnie, dobrze, a tak potrzebne było czasem omówienie danego tematu – jest ok!,
  • linki – czyli zamiast szukać, Autor podsuwa nam na tacy dodatkowe materiały do sprawdzenia,  9.5/10 (ze względu na brak wszystkich linków w jednym miejscu),
  • czas trwania – trzeba podzielić sobie materiał na kilka dni, aczkolwiek (kurcze nie zmierzyłem) oprócz samego “copy/paste” warto w międzyczasie stworzyć jakiś nowy projekt lub pracować na starym. Eksperymenty teraz, to znajoma polana w lesie na samym końcu ;),

Merytorycznie:

  • problemy – hmm, a raczej ich rozwiązywanie, Twórca pokazuje z jakimi konfliktami zwykle trzeba się mierzyć i jak je rozwiązać – ReReRe <3
  • zadania – w mojej opinii najważniejsze i … bardzo dobre. Stosunkowo krótkie, czasem spoza obszaru konsoli i satysfakcjonujące. Mi najbardziej doskwierała “implementacja” gry, bo jako kompletny świeżak  czasem lamiłem sprawę. Jednak po skończeniu – nice!,
  • Grupa na FB – nie tylko Gitem żyje człowiek, ale każdym tematem, które wychodzi z rąk użytkownika. Dużo ciekawych zamysłów, propozycji, pytań, rebase czy merge? i aktywny Autor,
  • cena i dostępność – marketing zrobiony na 5 z plusem, w sumie dzięki temu kupiłem w przedsprzedaży. Jak dla mnie – tanio, bardzo, kto mógł ten skorzystał, jednak wydanie XXX złotych za wiedzę level middev – deal. Dostępność z rozmysłem (aktywnie niedostępny, dopiero wiosna 2019) z pewnością ułatwia wyłapanie błędów, poprawki i .. recenzje, które zapracują na kolejny okres sprzedażowy.
  • prezenty – do zobaczenia, spodobają się 😉
  • Autor – “łeb jak sklep”, sympatyczny człowiek, dzięki czemu kurs idzie gładko, wszelkie wątpliwości są rozwiewane, a strony takie jak ta powstają 🙂 Można już dać Mu #zaufanie

Podsumowując:

Jak na pierwszy taki kurs od Macieja Aniserowicza to jest bardzo dobrze. Jeżeli do tego dodamy ciągłe wsparcie od Autora, multum materiałów dodatkowych i skarbnicę wiedzy w postaci bloga devstyle.pl, to nie można narzekać. Tym bardziej, że kompletny laik w kontroli wersji teraz to pojmuje i stosuje. Co więcej polubiłem VIMa z jego funkcjami, mój szacunek do Linusa jeszcze bardziej wzrósł. Winrar jednak nie dostanie wersji płatnej ;( , a … właśnie Gita można używać w małych gamedevowych projektach.

SOLD
https://pixabay.com/en/text-font-type-typography-2055661/